Meie uus koduleht ja katsetused E-poega
Novembrikuuga sai meil joon alla kahe olulise tööga. Koduleht aadressidel mardu.ee / mardu.org liikus uuele põhjale ning GRAMi preilidega koostöös tehtud sääsemärgid said müügile e-poodi. Mõlemad ettevõtmised ei ole päris esmakordsed katsetused, kuid mõlemast valikust tahaks siin paari sõnaga kirjutada, sest taaskord on tunne, et nii võime ehk ära hoida jalgratta leiutamise neile, kes samade teemadega maid ja puid jagavad.
Ehk et kodulehe ülespanek ei ole tegelikult tuumateadus ning e-kaubandusse sisenedes võib oma poe asemel teha koostööd teistega. Mõlemal meie poolt proovitud ja soositud juhul on abiks oma ala spetsid, kellega koostöös on tulemus kiiremini saavutatav, kui ise jalgratast leiutades.
Ehk et kodulehe ülespanek ei ole tegelikult tuumateadus ning e-kaubandusse sisenedes võib oma poe asemel teha koostööd teistega. Mõlemal meie poolt proovitud ja soositud juhul on abiks oma ala spetsid, kellega koostöös on tulemus kiiremini saavutatav, kui ise jalgratast leiutades.
Mardu koduleht nägi esimest korda ilmavalgust 2009. aasta varatalvel. Algse põhjana kasutasime Wordpressi valmislahendust, millele sai juurde poogitud meile vajalikke vidinaid. Peale mõnekuulist katsetust kujunes see aga vägagi tülikaks ja ka kulukaks ettevõtmiseks, kuna tööriista loogika ja võimalused ei haakunud hästi sellega, mida meil vaja ning sisuhaldus oli liiigtehniline ja kohmakas. Iga keerukam pisimuudatus oli kas kohutavalt aeganõudev või meie eelarvet silmas pidades kallis. Sestap vajasime uut lahendust. Meie õnneks oli samaks ajaks Edicy oma majutust, haldust ja kasutajatuge sisaldava teenusega turule tulnud ning see lahendas ka meie probleemid – lihtne, mugav, inimlik ning piisavalt lai ja hõlpsasti mugandatav varieeruvus disainide osas. Sellest ajast peale oleme Edicyle ka truuks jäänud ja lasknud enda peal vahest ka uute arenduste puhul inimkatseid läbi viia. Siinjuures ei ole meie truudusel väheoluline ka teenusepakkuja paindlik klienditugi ja hinnapoliitika kolmanda sektori organisatsioonide osas.
Mardu kodulehe viieaastase ajaloo jooksul oleme me kolmel korral oma lehe kujundust muutnud, säilitades siiani igasuguse vaeva või arhiveerimiseta kogu olemasoleva sisu. Tänase radikaalsema leheuuenduse tingis aga tõik, et vana kodukas oli muutunud piisavalt keerukaks ja mitmetasandiliseks ning meie sisuline tegevus ei paistnud aastatega ladestunud info seest enam välja. Väike pilk statistikale näitas, et vähesed viitsivad lugeda pikki kirjeldusi ajaloost, loodusest, erinevatest liikidest ja muust, mis meile endile ülioluline ja vältimatu tundus. Pluss tõik, et kodulehte polnud võimalik mugavalt pihuseadmetelt vaadata ega vajadusel sedakaudu ka muudatusi sisse viia. Viimane on aga ilmselgelt oluline nüanss, kui vaadata omaenda liikuvust ja seda, millisel hulgal tehakse veebikülastusi mobiilidelt ja tahvlitelt. Kogu koduka uuendus võttis meil kokku umbes poolteise nädala jagu töötunde. Tõsi - seda kõike ei teinud me jutist, vaid vabadel hetkedel muu töö kõrvalt.
Uue kodulehe sisus on suurem osakaal fotodel ning kogu tekstiosa on viidud miinimumini. Ilmselt oleks saanud siin veel lakoonilisemalt, kuid teatav konservatiivsus ja tekstiarmastus sai meist võitu. Võimalik, et tulevikus saavad fotod läbi Instagrami, Pinteresti ja teiste sarnaste vidinate veelgi suurema kaalu. Fotod on siinjuures kõik meie endi või siis lähedaste sõprade ja heade külaliste tehtud ja ära ei ole põlatud ka telefonipilte. Isikupära ja ausus on väärtused, mida me ise kõrgelt hindame ja sestap tundub jabur hakata taustaks otsima fotosid kuskilt fotopankadest. Ka liigse kliinilisuse hoiab sellega ehk eemal ja leht tundub elavam. Õnneks laseb Edicy noorem vend Voog fotosid kasutada vägagi paindlikult nii tausta kui sisuna ja viimane on vesi meie veskile – nii saame Mardust ja meid ümbritsevast Soomaast anda kiirelt vahelduvaid katkeid lisaks Facebooki ja Instagrami postitatavatest meeleolu ja mõttevälgatustest.
Uue kodulehe osana oli mõeldud algselt ka e-poe moodul, mille kaudu müüa Mardu egiidi alt loodut. Pikemalt süvenedes ning erinevaid lahendusi läbi käies tundus see aga lõppeks liigsuur tükk ja selmet ise veel üht e-poodi ilmavõrku lennutada, pöördusime juba toimivate portaalide ja e-kaupmeeste poole, kes mõistliku vahendustasuga on nõus meie tooteid maailmaga jagama. Ilmselt jääme seda rada tallama pikalt, kuna meie meeskonna väiksus ning ajakulu toimiva veebipoe haldamisel ei viiks meid äris kuigi kaugele.
Koduleht ja meie puhul ka e-pood tunduvad meile täna mõlemad ühed esmased kanalid, mille vahendusel üks organisatsioon oma tegemisi maailmaga jagada saab. Sarnaselt telefoni ja toimiva kirjakastiga on koduleht ja e-pood olulised suhtluskanalid. Seega on oluline paindlikkus nende haldamisel. Kõige hirmsamaid asju, mis ühe organisatsiooniga juhtuda saab, on meie meelest see, et e-suhtluskanalid tehakse liiga keerulised. Seda nii haldaja kui ka külalise vaatepunktist lähtuvalt. Igasugu "kellasid ja vilesid" saab nii palju, et isegi kontaktandmete leidmine on keeruline. Paljud Eesti riigiasutuste kodulehed ja veebirakendused on siin heaks halvaks näiteks. Ja paljude väikeste organisatsioonide lehed omakorda tehtud sama malli järgi nagu mõne suurkorporatsiooni omad - keeruka struktuuriga ja hallatamatul mootoril. : (
Lõppeks – nii kodulehe kui e-poe puhul oleme me teadlikult kasutanud Eesti firmasid, sest kes see globaalses mõttes ikka koera saba kergitab, kui mitte meie ise ja rumal oleks oma raha juba niigi hästi elavate suurfirmade või kaubamärkide alla paigutada selmet seda kodutanumal jagada. Eriti, kui pakutava teenuse taga on märkimist vääriv kvaliteet.
Mardu kodulehe viieaastase ajaloo jooksul oleme me kolmel korral oma lehe kujundust muutnud, säilitades siiani igasuguse vaeva või arhiveerimiseta kogu olemasoleva sisu. Tänase radikaalsema leheuuenduse tingis aga tõik, et vana kodukas oli muutunud piisavalt keerukaks ja mitmetasandiliseks ning meie sisuline tegevus ei paistnud aastatega ladestunud info seest enam välja. Väike pilk statistikale näitas, et vähesed viitsivad lugeda pikki kirjeldusi ajaloost, loodusest, erinevatest liikidest ja muust, mis meile endile ülioluline ja vältimatu tundus. Pluss tõik, et kodulehte polnud võimalik mugavalt pihuseadmetelt vaadata ega vajadusel sedakaudu ka muudatusi sisse viia. Viimane on aga ilmselgelt oluline nüanss, kui vaadata omaenda liikuvust ja seda, millisel hulgal tehakse veebikülastusi mobiilidelt ja tahvlitelt. Kogu koduka uuendus võttis meil kokku umbes poolteise nädala jagu töötunde. Tõsi - seda kõike ei teinud me jutist, vaid vabadel hetkedel muu töö kõrvalt.
Uue kodulehe sisus on suurem osakaal fotodel ning kogu tekstiosa on viidud miinimumini. Ilmselt oleks saanud siin veel lakoonilisemalt, kuid teatav konservatiivsus ja tekstiarmastus sai meist võitu. Võimalik, et tulevikus saavad fotod läbi Instagrami, Pinteresti ja teiste sarnaste vidinate veelgi suurema kaalu. Fotod on siinjuures kõik meie endi või siis lähedaste sõprade ja heade külaliste tehtud ja ära ei ole põlatud ka telefonipilte. Isikupära ja ausus on väärtused, mida me ise kõrgelt hindame ja sestap tundub jabur hakata taustaks otsima fotosid kuskilt fotopankadest. Ka liigse kliinilisuse hoiab sellega ehk eemal ja leht tundub elavam. Õnneks laseb Edicy noorem vend Voog fotosid kasutada vägagi paindlikult nii tausta kui sisuna ja viimane on vesi meie veskile – nii saame Mardust ja meid ümbritsevast Soomaast anda kiirelt vahelduvaid katkeid lisaks Facebooki ja Instagrami postitatavatest meeleolu ja mõttevälgatustest.
Uue kodulehe osana oli mõeldud algselt ka e-poe moodul, mille kaudu müüa Mardu egiidi alt loodut. Pikemalt süvenedes ning erinevaid lahendusi läbi käies tundus see aga lõppeks liigsuur tükk ja selmet ise veel üht e-poodi ilmavõrku lennutada, pöördusime juba toimivate portaalide ja e-kaupmeeste poole, kes mõistliku vahendustasuga on nõus meie tooteid maailmaga jagama. Ilmselt jääme seda rada tallama pikalt, kuna meie meeskonna väiksus ning ajakulu toimiva veebipoe haldamisel ei viiks meid äris kuigi kaugele.
Koduleht ja meie puhul ka e-pood tunduvad meile täna mõlemad ühed esmased kanalid, mille vahendusel üks organisatsioon oma tegemisi maailmaga jagada saab. Sarnaselt telefoni ja toimiva kirjakastiga on koduleht ja e-pood olulised suhtluskanalid. Seega on oluline paindlikkus nende haldamisel. Kõige hirmsamaid asju, mis ühe organisatsiooniga juhtuda saab, on meie meelest see, et e-suhtluskanalid tehakse liiga keerulised. Seda nii haldaja kui ka külalise vaatepunktist lähtuvalt. Igasugu "kellasid ja vilesid" saab nii palju, et isegi kontaktandmete leidmine on keeruline. Paljud Eesti riigiasutuste kodulehed ja veebirakendused on siin heaks halvaks näiteks. Ja paljude väikeste organisatsioonide lehed omakorda tehtud sama malli järgi nagu mõne suurkorporatsiooni omad - keeruka struktuuriga ja hallatamatul mootoril. : (
Lõppeks – nii kodulehe kui e-poe puhul oleme me teadlikult kasutanud Eesti firmasid, sest kes see globaalses mõttes ikka koera saba kergitab, kui mitte meie ise ja rumal oleks oma raha juba niigi hästi elavate suurfirmade või kaubamärkide alla paigutada selmet seda kodutanumal jagada. Eriti, kui pakutava teenuse taga on märkimist vääriv kvaliteet.
Lisa kommentaar